Laster inn...
Beskytt din bedrift med sikkerhetskopier på opptil 6 Tb

Beskytt din bedrift med sikkerhetskopier på opptil 6 Tb

Beskytt din bedrift med sikkerhetskopier på opptil 6 Tb

Etter en samtale med en advokat og klient av oss, har vi studert en inneslutningsplan i flere måneder siden 2023, administrert teknologiske ressurser og optimalisert en rask og sikker handlingsprotokoll, for å gi beskyttelse og sikkerhet til bedriftsdata. I dag, 1. september 2024, vi lanserer vår sikkerhetskopieringstjeneste, fra 5 Gb innlemmet i gebyrer grunnleggende, hvis årlige kostnad er €108,90 mva inkludert, opp til 6Tb inkludert i gebyrer fullstendig hvis årlige kostnad er €1149,50 mva inkludert.

Vår advokatklient befant seg i en kompromitterende situasjon da han var på reise. På hotellet med den bærbare datamaskinen var han ikke i stand til å fjernarbeide fordi han ikke hadde den spesifikke informasjonen han trengte akkurat i det øyeblikket om en rettssak som han hadde på datamaskinen på kontoret sitt, 250 km unna. Så han måtte jobbe overtid på kontoret sitt etter at han kom tilbake fra turen for å delta på rettssaken godt forberedt mandag morgen. Tilbake fra reisen, på flyet, oppsto en annen usikkerhet: hva ville skje hvis jeg mistet mobilen min? Jeg har hele arbeidsagendaen min, telefonnumre, avtaler, varsler, e-poster og kalender. Jeg ville vært uten jobb!

DELL Technologies publiserte den globale databeskyttelsesindeksen i 2021, og rapporterte at mer enn 60% av brukerne har blitt berørt av tap av data, hovedårsaken er: 1. tekniske problemer, 2. menneskelige feil. Nedenfor skal vi forklare hvordan du beskytter dataene på mobiltelefonen din og dataene på datamaskinen din, i tilfelle en nødsituasjon som for eksempel tilgang til data fra hvor som helst, tap eller tyveri av mobiltelefonen eller datamaskinen, havari, flom , brann, cyberangrep, internettbrudd, strømbrudd eller feil ved sletting av filer: SIKKERHETSKOPI I SKYEN.

Sikkerhetskopier iPhone-mobilen din med iCloud og Gmail-mobilen din med Google Takeout

Hvis du bruker en iPhone-mobil, bør du konsultere Apple-nettstedet (https://support.apple.com) for å sikkerhetskopiere iPhone ved hjelp av iCloud. Hvis du bruker en mobiltelefon med Android-operativsystemet og du bruker Gmail, kan du sikkerhetskopiere med Google Takeout-verktøyet (https://takeout.google.com) når du laster ned alle dataene dine til nedlastbare .ZIP-filer, husk at .MBOX-utvidelsen er e-postfilene dine. For Symbian OS, WebOS, BlackBerry OS, Ubuntu Phone OS, Windows Phone og andre operativsystemer må du rådføre deg med din pålitelige IT-ingeniør.

Apple iCloud skylagringssystem
sikkerhetskopier iPhone-mobilen din med iCloud
eksportere data fra Google-, Gmail- og Android-programmer til en nedlastbar Google Takeout-fil
sikkerhetskopier Android-mobilen din med Google Takeout

Gå til Google Google Takeout-koblingen på datamaskinen din når du er logget på Gmail med e-postkontoen din (https://takeout.google.com), Se etter tittelen "Opprett en eksport" og velg Google-produktene du bruker på mobilen og ønsker å ta en sikkerhetskopi. I tilfellet med vår advokatklient valgte han 3: Kalender, Kontakter og E-post. Når du har valgt alle applikasjonene du bruker, velger du "Send nedlastingslenke via e-post", i frekvensen "eksport hver 2. måned i 1 år", i filtypen ".zip" og i filstørrelsen "2 GB". Når den er utført, vil du kunne avslutte Gmail. Filene som skal lastes ned vil bli behandlet på Googles servere og vil varsle deg på e-post når den er ferdig (det kan ta opptil flere timer avhengig av størrelsen på filene). I e-postvarslingen vil Google gi deg en lenke slik at du kan laste ned de komprimerte filene i .ZIP og/eller .MBOX. Disse filene vil være sikkerhetskopien av mobilen din, og for å gjenopprette dataene i en nødssituasjon trenger du bare å pakke ut filen "takeout-kode-001.zip" og få tilgang til dataene ved å klikke på filen "archive_browser.html".

Sikkerhetskopier datamaskinene dine

Hvis du bruker en iMac- eller MacBook-datamaskin, bør du gå til Apple-nettstedet (https://support.apple.com) for å sikkerhetskopiere iMac eller MacBook med iCloud. Siden de fleste brukere bruker Windows, vil vi forklare det for dette operativsystemet. For Linux, Unix, HarmonyOS, Wave OS, webOS, FreeBSD, OpenBSD og andre operativsystemer må du rådføre deg med din pålitelige IT-ingeniør. For å kopiere programmene du har på datamaskinene dine må du ha de originale installasjonsfilene, og kopiere dem for ikke å miste dem. Når det gjelder dataene (tekstfiler, Word-filer, Excel, Access, Powerpoint, bilder, videoer, ...) er prosessen så enkel som å samle inn all informasjon og kopiere den til en mappe kalt "sikkerhetskopiering-1". Men vi vil fortelle deg hvordan du automatisk planlegger sikkerhetskopiering mens du jobber. På denne måten fungerer datamaskinen for deg.

Før programmering (det er veldig enkelt og enhver bruker uten datakunnskap kan gjøre det), er det første du må være klar over at du må overholde minst sikkerhetskopieringsprotokollen: 3-2-1 regelen.

3: Det representerer minimum antall kopier av dataene dine: Én, originalen du jobber med, pluss to kopier: for eksempel ved å jobbe på datamaskinen med originaldataene dine sletter du ved en feil en klients fil, mister all kontaktinformasjon, fil , dusinvis av arbeidstimer, dine fakturaer og oppfølging. Du vil kunne gjenopprette dataene fordi du har ytterligere to sikkerhetskopier i mappene som heter "sikkerhetskopiering-2" og "sikkerhetskopiering-3".

2: Representerer minimum to forskjellige typer teknologiske medier du bør bruke for å lagre data: for eksempel en harddisk og skyplass. Harddisken er på arbeidsdatamaskinen, og en morgen vil ikke datamaskinen slå seg på. Du kan få tilgang til dataene dine fra en annen datamaskin ved å laste den ned fra skyen.

1: Den representerer minimum kopien "utenfor kontorene dine", det vil si en kopi av data som er lagret på et medium som ikke er på stedet der de andre kopiene er plassert: for eksempel jobber du i Barcelona med sikkerhetskopier i kontorene dine i Barcelona, ​​og andre sikkerhetskopier i Malaga. Hvis det er en flom i Barcelona og kontorene dine er nedsenket i vann på grunn av en storm, er det svært sannsynlig at det ikke var noen storm i Malaga, med sikkerhetskopiene av Malaga trygt.

Mens du leser, vil du ha kommet til den konklusjon at bedriftsdataene dine har uoversiktlig verdi, og å miste dem kan ikke bare ha en negativ innvirkning på salget og kundene dine, men kan til og med føre til at du må stenge bedriften din. Husk at du ikke skal spare på investeringer for din bedrift, for ditt arbeid: Din bedrift holder kjøleskapet fullt og gir ly, mat og beskyttelse til familien din.. Invester i datamaskiner, SSD-harddisker og skyplass.

robuste, effektive og økonomiske HP Compaq dc7900 Small Form Factor PC-datamaskiner
investere i datamaskiner
Kingston 1 Tb SSD solide harddisker
invester i solide SSD-harddisker

Det er viktig å ha en sikkerhetskopi datamaskin med oppdaterte data i tilfelle din nåværende datamaskin svikter og ikke slår seg på igjen: på grunn av en høyspenningspiss som påvirker kretsløpet, et strømbrudd som skader PC-ens strømforsyning, et sammenbrudd i den harde stasjon, et datavirus som kansellerer tilgangen til datamaskinen eller en lekkasje på grunn av et rørsprengt i bygget. Husk å plassere alle datamaskiner oppå bord eller andre møbler, hvis det er lekkasjer vil gulvet bli vannfylt, og datamaskiner plassert på gulvet vil forårsake kortslutning og du vil miste alt. Du vil kunne fortsette arbeidet ditt ved å bytte datamaskin på mindre enn 5 minutter, du tar den ut av lagerboksen og slår den på uten å kaste bort tid, uten å stoppe arbeidsdagen, eller avbryte tjenesten, unngå å miste kunder og salg.

Installering av flere solide SSD-harddisker på datamaskinene dine (vi anbefaler at de har stor kapasitet, lik den originale C-harddisken), vil tillate deg å overholde 3-2-1-regelen, kopiere alle klientdataene dine, regnskapsføring, fakturaer, prosjekter, budsjetter og filer på hver harddisk, slik at du unngår å miste informasjon i tilfelle en bestemt harddisk går i stykker. Fordelen med SSD solide harddisker, sammenlignet med de gamle og billigere HDD mekaniske harddiskene, er at: 1) de bruker færre watt, og sparer strøm. 2) de vibrerer ikke da de ikke har en motor som roterer skiven, og unngår motorbrudd på grunn av vibrasjoner. 3) data er ikke fragmentert og delt, noe som hindrer tilgang til informasjon fra å være tregere. 4) datatilgang og overføring er mye raskere siden det fungerer gjennom sammenkoblede mikrobrikker i stedet for magnetiske disker. 5) magnetisme påvirker ikke dem, for eksempel å bringe magneten til en høyttaler, hodetelefoner eller mikrobølgene som sendes ut av enhetene. 6) De tier. 7) De motstår støt og plutselige bevegelser ved flytting eller transport av datamaskinen.

Å ha plass i skyen for å kopiere dataene, i tillegg til å overholde 3-2-1 sikkerhetsprotokollen i kopiene, vil du kunne redde informasjonen fra hvilken som helst datamaskin og fra ethvert punkt på planeten med tilgang til Internett. Som sikkerhetskopiene, som du kan se på denne lenken, opptil 6 Tb utenfor kontoret ditt som Picasso Business Center tilbyr deg.


oversvømmelser i kontorer

" Sikre bedriftsdataene dine mot strømbrudd, flom, sammenbrudd, brann eller cyberangrep. "

Sikkerhetskopier bedriftens data

Nå som du har investert i å beskytte virksomheten din og dataene som holder bedriften i live på tvers av alt teknologiutstyret ditt, la oss begynne å planlegge sikkerhetskopiering. VELDIG VIKTIG: Det vil bli laget redundante kopier, det vil si at det du endrer i originaldataene vil bli endret i alle kopier. Hvis du oppretter eller endrer filer, vil de bli opprettet eller endret i kopiene, hvis du sletter filer, vil de bli slettet i kopiene. De vil ikke være akkumulerte kopier, det vil si at gamle data vil ikke bli akkumulert med nye data. Gjør flere tester med filer og mapper som ikke fungerer for deg før du kjører det med bedriftsdataene dine. Siden de fleste brukere bruker Windows, vil vi forklare det for dette operativsystemet. For Linux, Unix, macOS, HarmonyOS, Wave OS, webOS, FreeBSD, OpenBSD og andre operativsystemer må du rådføre deg med din pålitelige IT-ingeniør. Når du har installert to ekstra solide SSD-harddisker i datamaskinene dine, må du lage en fil som heter "sikkerhet" med filtypen .BAT på den originale harddisken (normalt stasjon C), og ha harddiskene solide ekstra SSD-er som stasjoner D og E. Bruk kun ekstra harddisker for sikkerhetskopiering, ikke til andre formål. Kontordatamaskinen din er ikke et leketøy for å se filmer, spille videospill eller se tull på TikTok. Det er ditt arbeidsverktøy. Verktøyet som holder kjøleskapet fullt og gir ly, mat og beskyttelse til familien din.

Ta i betraktning som et eksempel at i "kunder"-mappen er alle dataene til din bedrift, klienter, prosjekter, leverandører, finans, trygd, markedsføring, reklame, regnskap og ansatte. Mappene "sikkerhetskopiering-1", "sikkerhetskopiering-2" og "sikkerhetskopiering-3" må eksistere, selv om de er tomme. Innholdet i "sikkerhet.bat"-filen vil være som følger:

@echo off
robocopy "C:\kunder" "C:\sikkerhetskopiering-1" /MIR /R:1 /W:2 /SEC /SECFIX /Z /V
robocopy "C:\kunder" "D:\sikkerhetskopiering-2" /MIR /R:1 /W:2 /SEC /SECFIX /Z /V
robocopy "C:\kunder" "E:\sikkerhetskopiering-3" /MIR /R:1 /W:2 /SEC /SECFIX /Z /V

Nå er det på tide å planlegge sikkerhetskopier av bedriftsdataene dine, og vi vil også benytte anledningen til å lage sikkerhetskopier av selve operativsystemet. Vi anbefaler at dette gjøres en gang i uken, for eksempel sent på dagen på fredag, oppdatering av data opprettet, slettet og endret i løpet av arbeidsuken.

Planlegge sikkerhetskopiering av operativsystemet ditt: Windows, Linux og macOS

Vi forklarer det igjen for Windows siden det er det mest brukte operativsystemet. For andre operativsystemer som Linux, Unix, macOS, HarmonyOS, Wave OS, webOS, FreeBSD, OpenBSD og andre operativsystemer må du rådføre deg med din pålitelige IT-ingeniør. For å gjøre dette vil vi bruke "Sikkerhetskopiering og restaurering" (Windows 7), som er det alternativet heter selv om det fortsatt er inkludert i Windows 10. Hvis Windows-operativsystemet ditt er annerledes og du ikke finner programmet "Sikkerhetskopiering og restaurering", bruk søkemotoren DuckDuckGo og videoplattformen Rumble. Det er hundrevis av opplæringsprogrammer laget av frilansprogrammerere, datateknikere og dataingeniører.

Først må du åpne "Sikkerhetskopiering og gjenoppretting" (Windows 7) som ligger i "Kontrollpanel". Programmet kan både lage sikkerhetskopier og gjenopprette dem, så det første trinnet er å klikke på "Sett opp sikkerhetskopier". Du må velge hvor du vil lagre sikkerhetskopien. Programmet lar deg ikke lagre det på samme stasjon C som du bruker, så du vil bruke stasjon D på den ekstra SSD solid-stasjonen du installerte, med nok plass tilgjengelig. La deretter Windows velge for deg hvilke elementer som skal kopieres. Dette er alternativet vi anbefaler, siden Windows-konfigurasjonen inkluderer et systembilde. Det neste vinduet viser en oppsummering av oppgavene som skal utføres, og du har muligheten til å planlegge sikkerhetskopieringen til å kjøre automatisk hver uke, som vi har anbefalt, kan du planlegge den på fredager kl. 17.00, slik at kl. 20.00 er du ferdig med å lage alle sikkerhetskopiene. Hvis alt er riktig, trykk "Lagre konfigurasjon og kjør sikkerhetskopiering". Sikkerhetskopieringen starter umiddelbart og du vil kunne følge fremdriften fra selve vinduet. Vær tålmodig, for det vil lett ta to eller tre timer avhengig av datamengden. Du kan fortsette å bruke datamaskinen i mellomtiden, selv om den kan gå tregere enn normalt.

Sikkerhetskopier og gjenopprett Windows 7
sikkerhetskopier av Windows-operativsystemet
sikkerhetskopier med .bat i msdos operativsystem
sikkerhetskopier av forretningsdataene dine (.bat-fil)

Planlegge sikkerhetskopier av forretningsdataene dine (.BAT-fil)

Vi forklarer det igjen for Windows siden det er det mest brukte operativsystemet. For andre operativsystemer som Linux, Unix, macOS, HarmonyOS, Wave OS, webOS, FreeBSD, OpenBSD og andre operativsystemer må du rådføre deg med din pålitelige IT-ingeniør. Hvis Windows-operativsystemet ditt er forskjellig og du ikke finner programmet "Oppgaveplanlegger", bruk søkemotoren DuckDuckGo og videoplattformen Rumble. Det er hundrevis av opplæringsprogrammer laget av frilansprogrammerere, datateknikere og dataingeniører. Vi skal bruke "Oppgaveplanlegger" som hjelper oss med å konfigurere en handling som skal utføres av et program på et bestemt tidspunkt, for eksempel: når datamaskinen starter, daglig, ukentlig, etc. Vi åpner "Oppgaveplanlegger", som ligger i "Start", "Alle programmer", "Tilbehør", "Systemverktøy". Vi oppretter en ny oppgave ved å klikke med høyre museknapp på mappen "Opprett oppgave". Veiviseren åpnes for å lage oppgaven der vi kaller den hva vi vil i "Navn"-boksen, som ligger i fanen "Generelt", for eksempel "Sikkerhetskopiering". I samme fane "Generelt" i "Sikkerhetsalternativer" velger vi "Kjør kun når brukeren er pålogget". Vi lar resten av alternativene stå tomme. I neste fane "Triggere" velger vi "Ny". Vi skal velge når vi vil at den skal starte, dette er etter vårt skjønn og vet hva vi krever av oppgaven vi planlegger, i vårt eksempel vil det være "ukentlig, på fredager kl. 17.00". Nå i fanen "Handlinger" skal vi konfigurere hva oppgaven skal gjøre eller utføre, klikk på "Ny". Konfigurasjonen av handlingen varierer avhengig av applikasjon eller oppgave, i vårt eksempel vil det være "Handling: Start et program", vi trykker på "Bla gjennom"-knappen og vi går til stasjon C for å velge filen "sikkerhet.bat". I fanene "Betingelser" og "Innstillinger" gjør vi ingenting. Og til slutt trykker vi på "Godta"-knappen. Sikkerhetskopieringsoppgaven vår starter automatisk hver fredag ​​klokken 17.00 mens vi jobber. Når det utføres, åpnes et vindu med svart bakgrunn og en mengde linjer med hvite ord vil begynne å bevege seg i høy hastighet som på bildet i denne artikkelen. For at vinduet ikke skal plage oss, minimerer vi det og fortsetter å jobbe med datamaskinen mens datamaskinen jobber, og lager de tre sikkerhetskopiene på de tre harddiskene vi har installert.

Sikkerhetskopiering i skyen (internett)

Vel, du har allerede tre sikkerhetskopier på tre forskjellige harddisker, og med sikkerhetskopieringsdatamaskinen som en nøyaktig kopi av datamaskinen du jobber med hver dag, vil du ha disse tre sikkerhetskopiene på en annen datamaskin. Nå må vi ha de tre sikkerhetskopiene i skyen, det vil si på internett. For å gjøre dette og følge instruksjonene våre, vil du sende dataene til Picasso Business Center-serverne.

Når vi har mottatt sikkerhetskopidataene dine, og innenfor tjenesten vi tilbyr i skyen, vil vi kopiere dem 4 ganger, og distribuere sikkerhetskopien i 4 datasentre eller servere, lokalisert i 4 land (Spania, Irland, Sverige og Litauen). Alt under europeisk databeskyttelseslovgivning GDPR. Årsaken er fordi disse landene er energiuavhengige, og ved strømbrudd i ett land vil resten av landene fortsette å tilby dataene på nett. Hvis vi hadde dataene på to servere i samme land, og dette landet lider av et strømbrudd, ville de to datasentrene bli påvirket utelukkende avhengig av at generatorsettene deres fungerer som de skal.

Oppsummert, med disse forebyggings- og sikkerhetstiltakene vil du ha totalt 11 sikkerhetskopier i tillegg til originalen. I dette tilfellet er det bare én mulighet for at bedriftens data forsvinner: at en meteoritt på størrelse med Russland treffer jorden og desintegrerer planeten vår. Ikke bekymre deg, når vi har en inneslutningsplan og en handlingsprotokoll for den, vil vi publisere den.

Bedre å ha det og ikke trenge det, enn å trenge det og ikke ha det.

blå skjerm og svart skjerm - feil som krasjer Windows-operativsystemet
Windows operativsystem krasjet feil
Strømbrudd på grunn av tordenvær
stormstrømbrudd

Ekstra tiltak ved strømavbrudd

Tatt i betraktning at strømbrudd ikke påvirker internetttjenesten, gitt at de store telekommunikasjonsselskapene som tilbyr internettforbindelsestjenester har en rekke generatorsett fordelt på strategiske punkter i hele geografien til landet ditt forberedt på disse hendelsene. Du vil bli berørt siden dine rutere, huber, brytere og datamaskiner jobber med elektrisitet, og som et ekstra tiltak bør du investere i å kjøpe en elektrisk generator eller et generatorsett til din bedrift, gjerne med inverterteknologi siden de beskytter de delikate kretsene og mikrobrikkene fra datamaskiner fra spenningsfall og overspenninger som en elektrisk generator kan produsere, avhengig av wattene som forbrukes av datamaskinene og elektronisk utstyr. For å levere energi i tilfelle planlagte eller langvarige strømbrudd slik det nå skjer på Cuba med 20 timer uten strøm og Ecuador med 10 timer uten strømforsyning. Bare fordi det ikke er planlagte eller langvarige strømbrudd i landet ditt, betyr det ikke at de aldri kan skje. Faktisk har det i høyt utviklede land som Amerikas Forente Stater, Canada, Norge, Finland eller Spania hendt at de i flere dager ikke har hatt strømforsyning i bestemte områder på grunn av voldsomme snøstormer, orkaner eller flom på grunn av svært intense stormer. Vil du sette ressursen som gir deg og din familie husly og mat i fare, det vil si sette bedriften din i fare? Det skader aldri å ha en ny og ubrukt elektrisk generator på lageret for å bruke i nødstilfeller, siden når dette skjer, stiger etterspørselen og prisene på elektriske generatorer eksponentielt og tilbudet er lite, til og med lagrene går tomt, slik det nå skjer i Ecuador og Cuba. Det du ikke bør kjøpe for å lagre er bensinen og motoroljen som elektriske generatorer og generatorsett bruker, gitt at egenskapene til de raffinerte hydrokarbonene og tilsetningsstoffene som smører motoren og hindrer den i å oksidere utløper med tiden. Oksygen (luft), vann (fuktighet) og varme akselererer nedbrytningen av bensin, diesel og oljer. Til og med lagret hermetisk, i tørre omgivelser og med lave temperaturer. Du bør kjøpe bensin og olje akkurat når du skal bruke splitter ny generator eller generatorsett.

bærbar elektrisk bensingenerator og Hyundai dieselgeneratorsett
bærbar elektrisk generator og Hyundai generatorsett
storm og orkan
storm og orkan

For sporadiske strømbrudd på noen få minutter eller noen timer, og uventede på grunn av havari i transformatorer, feil og kortslutninger i vannkraft-, sol-, vind-, termiske eller atomkraftverk, på grunn av snøfall, ekstrem varme, vind, stormer, orkaner eller skogbranner som det har forekommet i noen landlige befolkninger i Bangladesh, Pakistan, India, Brasil, Iran, Tyrkia, Canada, Norge, Finland, Peru, Venezuela, Nevada (Amerikas Forente Stater), California (Amerikas Forente Stater), Florida (Amerikas Forente Stater), Mississippi (Amerikas Forente Stater), Texas (Amerikas Forente Stater), Louisiana (Amerikas Forente Stater) eller Mexico, er det tilrådelig å ha en kraftig AS (Avbruddsfri Strømforsyning) eller UPS (Uninterruptible Power Supply). Tatt i betraktning at UPS-en ikke er ment å fungere kontinuerlig på grunn av mangelen på kapasitet på batteriene. De skal bare brukes til å umiddelbart slå av datamaskiner og rutere (en enhet som lar Internett-nettverk kobles sammen med forskjellige enheter som datamaskiner, servere, IP-telefoner eller skrivere, og etablere den beste ruten som hver pakke med digital informasjon vil bruke for å nå nettverket og enhetene) trygt i tilfelle et nært forestående strømbrudd. Når strømmen brytes til en ruter, risikerer du å bli ukonfigurert, og hvis strømmen brytes til en datamaskin, risikerer du at operativsystemet ikke kjører jevnt igjen, noe som kan forårsake feil i operativsystemet og harddiskene i tillegg til å miste arbeid som du ikke tidligere har lagret. Disse strømbruddene er sporadiske og svært korte i tid (varierer mellom flere sekunder ved feil i en transformator i en elektrisk transformatorstasjon, til en eller to timer). Online UPS (double conversion) tilbyr uttømmende beskyttelse mot de vanligste strømbruddene som strømbrudd, fall og spenningstopper. Denne typen UPS fungerer kontinuerlig, så det er ikke noe hopp fra strømforsyningen via strøm til UPS-en når det er en feil, og tilbyr en stabil forsyning. De anbefales for bedrifter og små og mellomstore bedrifter.

Unngå normalitetsskjevhet

Det er den psykologiske tilstanden preget av fornektelse av de reelle mulighetene som en finansiell, energimessig, teknologisk, klimatologisk katastrofe eller væpnet konflikt vil finne sted og de alvorlige konsekvensene det vil medføre for mennesker, deres eiendommer og selskaper. Dette er det som kalles normalitetsskjevheten.

Statistisk, og uten å generalisere, alltid bruke Pareto-prinsippet eller loven (80/20): Forretningsmenn, selvstendig næringsdrivende og gründere har en medfødt holdning som ansatte og tjenestemenn ikke har, og det er PLANLEGGINGEN av alt vi skal til henrette. Starter med forretningsplanen når vi kommer med en idé, og fortsetter med markedsplanen, regnskapsplanen, økonomiplanen..., så planlegger vi alt slik at resultatene blir så effektive som mulig, investerer så lite tid og penger som mulig, oppnå maksimalt salg og maksimal fortjeneste. Vi forbereder oss på lavkonjunkturer, vi tildeler midler eller "sparegrise" fra overskuddet som oppnås månedlig for tider med krise eller knapphet. Men de forretningsmenn som, fordi de tror at ingenting noensinne vil skje, at det ikke er nødvendig å være katastrofale, alarmerende eller paranoid, at regjeringen i landet deres alltid vil hjelpe dem fordi de har rettigheter og betaler mye skatt, at myndighetene vil handle raskt og organisert, eller at de ikke vil bli særlig berørt av en eventuell krise. Denne typen mennesker vil ikke ta noen form for framsyn, og de vil heller ikke investere tid i handlingsprotokoller, inneslutningstiltak, organisering og umiddelbar handling. Venter på at noen skal hjelpe dem mens konkurransen slår dem hardt ved å gjenåpne virksomhetene deres, selge og få kunder raskere.

Det er i de øyeblikkene når de umiddelbart går fra en tilstand av fornektelse til en tilstand av absolutt angst og desperat ser etter hjelp fra de som tok forholdsregler, det vil si de som investerte i teknologi, ressurser og tid, og planla i detalj deres sikkerhetsprotokoller.

"Ingenting vil noensinne skje her"

Denne setningen er bare på grunn av mangelen på informasjon og interesse for emnet, siden hver dag et sted i verden oppstår en katastrofe på grunn av naturens raseri eller menneskets hånd. Bare ved å se på nyhetene, hvis det ikke er et terrorangrep, er det et strømbrudd, en orkan, et børskrakk, en internett-blackout, en teknisk feil i et sosialt nettverk, en teknisk feil i et multinasjonalt teknologiselskap, en tornado, en krig, en tsunami eller et jordskjelv. Og selv om det er sant at ikke alle kan forutsies, er det vi kan gjøre å være forberedt på når de skjer. Minimere tapene som kan forårsakes og reaktivere virksomheten din så snart som mulig uten å være avhengig av offentlige administrasjoner eller tredjepartsselskaper.

"Jeg hadde aldri forestilt meg at dette kunne skje meg"

Tallene er virkelig overraskende siden det har blitt anslått at mer enn 40% av befolkningen ikke tar forholdsregler for nødsituasjoner som kun er forårsaket av naturkatastrofer, som uansett er de mest sannsynlige.

Troen deres på at ingenting vondt kommer til å skje dem er sterkere, gitt alle de ugjendrivelige fakta de har foran øynene deres. På bakgrunn av dette har noen til og med frekkheten til å kreve økonomisk støtte og klage over den trege responsen fra myndighetene. Det er de som, når de ser hvordan virksomhetene deres har slått ut, ustanselig gjentar "Jeg trodde aldri noe slikt virkelig kunne skje med meg", og det er de som kontinuerlig protesterer mot nektelsen av bistand lovet på TV av forsikring selskaper eller politikere som utnytter medietrekket og det høye publikummet til slike arrangementer.

I denne situasjonen hvor de blir invadert av depresjon og fortvilelse over den dystre fremtiden som venter dem, uten virksomhet, uten kunder og uten inntekt, dedikerer de seg kun til å søke hjelp fra et familiemedlem, nabo, venn eller fra en forretningsmann som de kjenner at ja han forberedte seg. Når det ikke lenger er strøm, telekommunikasjon, datamaskiner, mobiltelefoner eller tapt informasjon, begynner klagesangene og beskyldningene. Hvor annerledes alt hadde vært hvis de hadde laget sikkerhetskopier, hatt backup-datamaskiner eller en elektrisk generator. Selvfølgelig kan hvem som helst fortsatt bli berørt, men de ville i det minste ha jobbet for å unngå det eller minimere tap i den grad det var mulig.

Sikaden og mauren

Den gamle barnefabelen om sikaden og mauren brakt til næringslivet er basert på disse situasjonene. Sikaden og mauren er en av fablene som ble tilskrevet Aesop på 600-tallet f.Kr., en fabulist av antikkens Hellas, og gjenskapt av Jean de La Fontaine i 1691 og Felix Maria Samaniego i 1781. I Aesops versjon er karakterene en maur og en bille. I fabelen dukker det opp en sikade (tatt i historiene som en gresshoppe) som når vinteren kommer finner seg fratatt mat og går for å låne den av naboen; en maur. I frykt for at hun ikke skal få nok til dem begge, nekter hun ham lån av mat og bebreider ham for å ha brukt sommeren på å slappe av og synge i stedet for å hamstre mat til den kalde årstiden. Det er, som alle La Fontaines fabler, en didaktisk historie (med en moral), gitt at i dette tilfellet blir maurens uopphørlige arbeid belønnet med sikadens overlevelse og uforsiktighet, som betales for med livet.

Hvorfor hjelper ingen meg? Det er veldig lett å skylde på myndighetene og de som har brukt tid og krefter på å iverksette tiltak, investeringer og strukturere en plan, i stedet for å tenke på hvor annerledes situasjonen deres ville vært dersom de ikke hadde blitt revet med av normalitetens skjevhet. Det er da risikoen for intelligente gründere kan øke, ettersom de vil ha blitt løsningen for de som aldri før trodde at noe slikt kunne skje.

Artene (og selskapene) som overlever er ikke de sterkeste eller mest intelligente, men de som tilpasser seg best til endringer.

Charles Robert Darwin
24. november 1859

Picasso Business Center


Kunstig intelligens, roboter og dataalgoritmer forstår ikke hvilke følelser som ligger bak forretningsprosesser, og derfor inkluderer vi på Picasso Business Center kun ekte ansatte.

For å kommentere denne artikkelen, bruk Picasso Business Center sosiale nettverk på Facebook: https://www.facebook.com/picassobusinesscenter

Picasso Business Center er ikke ansvarlig for meningene og innholdet til dets samarbeidspartnere skrevet og publisert på bloggen, med alt ansvar som faller på personene og selskapene som skriver disse meningene.

Picasso Business Center annonserer virksomheten din på 406 domener som tilhører 189 land og skrevet på 54 språk, slik vi har gjort i denne artikkelen med Picasso Business Center BLI INFORMERT NÅ

Anmeldelser uthevet

Ønsker du å være investeringspartner for Picasso Business Center? Skriv til oss.

Investeringspartnere:


Nettstedet oversatt av Google Translate

Gebyrer

Siden du ser på ble kryptert før den ble overført over internett Siden du ser på ble kryptert før den ble overført over internett

Generell databeskyttelsesforordning (GDPR) til Picasso Business Center


Picasso Business Center ® og Picasso Business Center-logoen er registrerte varemerker for